donderdag, augustus 31, 2006

Elly 's leestip van de week

http://www.familieopstellingen.nu/

Familieopstellingen

Of we het willen of niet, we zijn onderdeel van een familiesysteem. We zijn ook onderdeel van andere systemen zoals ons werk, ons sociaal cluster of intieme relaties. Als we daarmee verbonden zijn dan kan het ons steunen. Zijn we daar in gebonden, of verstrikt dan beperkt het ons vaak in het dagelijks leven. Een familieopstelling geeft je inzicht, een diepgaand inzicht in de bewegingen en dynamiek van het systeem waar je deel van uitmaakt. Door dit inzicht ontstaan er nieuwe mogelijkheden om beklemmende verstrikkingen los te maken.

Veel van onze problemen kunnen ontstaan door verstrengeling op onbewust niveau in het familiesysteem, bijvoorbeeld het gevoel ontheemd te zijn, vertwijfeling of we de volgende stap kunnen maken, onvervulde verlangens, klachten in relaties, gedrag zoals alcoholisme, sterk gevoel altijd te moeten zorgen voor een ouder of het gevoel te hebben dat je je altijd moet verantwoorden.

Vragen over relaties zijn bijvoorbeeld de steeds terugkomende twijfel bij één van de partners, het niet echt bij elkaar kunnen komen, op onverklaarbare wijze uit elkaar groeien, terwijl er ook veel liefde wordt gevoeld.

In werksystemen komen vraagstukken op rond carrièreontwikkeling, succes en falen van mensen waarbij de oorzaken niet echt aanwijsbaar zijn.

Met behulp van opstellingen kunnen verstrikkingen die ontstaan zijn zichtbaar gemaakt worden en soms kan er geheeld worden. Het raakt ons vaak op een diep zielsniveau. Door deze geraaktheid ontstaat de mogelijkheid tot verandering. In opstellingen laten we de verschijnselen zoals ze zich aan ons voordoen spreken. Soms geeft dat een opluchting, soms is het confronterend. We hebben steeds de bereidheid nodig om te “nemen” wat zich aandient.

Werkwijze
We werken een dag in een vaste groep van 12 tot 16 mensen. De deelnemer die een opstelling wil maken vertelt wat zijn thema is en waar hij aan wil werken. De begeleider kan naar verdieping of naar bijzonderheden vragen rond het thema. Op aangeven van de begeleider kiest de deelnemer uit de groep een representant voor zichzelf en de betrokken personen. Vervolgens stelt de deelnemer alle representanten op in de ruimte. De deelnemer gaat zelf weer zitten en kijkt. Stap voor stap wordt de dynamiek rond het thema zichtbaar. De begeleider beweegt zich door de opstelling op zoek naar de meest sprekende en opvallende

dynamieken in het systeem en kijkt waar de mogelijkheden voor oplossingen liggen. Soms is het inzicht voor een deelnemer al opluchting en een oplossing op zich.

Ervaring met familieopstellingen, twee voorbeelden
Waar ik tot diep in mijn ziel geraakt ben is in een opstelling die zich al volgt ontvouwt, ik zit langs de kant en kijk ernaar:

“Hij kijkt de andere kant op, zij poogt wanhopig zijn aandacht te trekken. De begeleider vraagt hem “ waar kijk je naar?” en hij zegt “ik voel me verdrietig, ik hou zo intens van haar, ze laat me niet los”. De begeleider vraagt een andere vrouw in de constellatie te gaan staat. Hij lacht naar haar, zij naar hem. Hij zegt “ jij bent mijn eerste liefde, je hebt een speciale plek in mijn hart”. Ze kijken elkaar een tijd aan en hij buigt diep voor haar. Dan draait de man zich om naar zijn vrouw. Langzaam naderen ze elkaar.”

De betekenis van onze eerste liefde kan zo groot zijn dat als we die niet eren zij de liefde in een vervolgrelatie in de weg staat. Door deze bewustwording en buiging kan er op zielsniveau geheeld worden.

“Een dochter staat tegenover haar moeder. De dochter zegt”deze last heb ik uit liefde voor je gedragen. Ik geef hem je nu terug.” De moeder neemt de last terug en zegt ” ik neem het terug en draag mijn eigen lot, dit is niet van jou”. De dochter is zichtbaar opgelucht, tranen rollen haar over de wangen.

De liefde van kinderen voor hun ouders is zo groot dat ze (onbewust) taken overnemen en dragen van hun ouders. Het terug geven van een taak of verantwoordelijkheid kan het kind bevrijden van een lang gevoelde last.



Peter van Kempen

Geen opmerkingen: