vrijdag, juni 01, 2007

over Niemoeller

Vandaag maar weer een overpeinzing op mijn weblog . ( en naar al mijn lijsten omdat niet iedereen mijn weblog leest en ik graag mijn overpeinzingen deel ;))
Een aantal gebeurtenissen de laatste weken deden me steeds weer denken aan een tekst die in mijn favo kroeg jaren al boven de bar hangt. Eerder al attendeerde iemand me op de tekst nav een bepaalde gebeurtenis en las ik hem weer eens zoals ie bedoeld is .
Ik kwam hem op het net in heel diverse variaties tegen , maar hou me voor nu maar even aan het origineel van Niemoeller

Toen ze de buitenlanders wegstuurden
heb ik gezwegen, want ik ben geen buitenlander

Toen vrouwen werden gediscrimineerd
heb ik gezwegen, want ik ben geen vrouw.

Toen homo's in elkaar werden geslagen
heb ik gezwegen, want ik ben geen homo.

Toen ik aan de beurt was,
was er niemand die nog protesteerde....


De teks had ooit een prominente plaats in mijn huis , na diverse verhuizingen verkastte het naar een donker plekje ;)), maar hij gaat terug naar waar ie hoort , een plekje in de woonkamer , waar iedereen hem lezen kan , ik zal er deze "Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht" van HM van Randwijk 1909-1966 , naast hangen .
Dan lijkt het net of opa en oma daar zitten die me deze teksten meer dan eens lieten horen vroeger , vaak na het lezen van de bijbel die hun leidraad was.Opa voegde altijd een tekst toe uit het nu , veelal met verwantschap aan onderdrukking en oorlog, dat was tenslotte wat zijn leven voor een deel bepaald had ( opa zat in het verzet , allebei mijn opa’s overig , enkel komn maar 1 er mij van vertellen )

Deze tekst ís een tekst die gek genoeg wel van alle tijden lijkt, want de schrijver (Martin Niemoeller (1892-1984) ) is alweer een poosje niet meer onder ons . Maar wel heel aktueel, ik zie en merk het om mee heen , wanneer mensen op straat iets zeggen van “fout”gedrag worden ze in elkaar geslagen , wanneer mensen in het dagelijkse leven anderen wijzen op mogelijke tekortkomingen , worden ze niet serieus genomen.

Sterker nog als jongeren uit willen leggen waarom ze doen wat ze doen, wordt dat afgedaan als onzin, als een persoon commentaar levert op bepaalde handelswijzen , wordt een persoon gewoon niet gehoord , ik zie en merk het overal in alle lagen van mijn “zijn”.
Jammer denk ik dan , luisteren kan veel goed doen.
Tegelijk maakt het dat ik me terugtrek ,niet meer deel neem aan ....., bang om gekwetst te worden , bang om in tranen te blijven.
En dan dan lees ik weer wat Niemoeller schreef en weet wat ik mijn kinderen probeer voor te leven , dat angst een hele slechte raadgever is en dat ik gewoon mij mag zijn en naast die jongeren mag gaan staan , naast personen mag gaan staan .Dat ik mag steunen en niet stil hoef te zijn, dat vroeger voorbij is .
Allemaal oude pijn waar ik tegenop loop en wat ik ook vaak bij anderen zie.Dat ze zich terugtrekken, uit angst, (in mijn ogen ), bang om kwijt te raken wat er was , bang om een illussie te verliezen.
Mooi dat gebeurtenissen in een dagelijks leven deze overpeinzing naar boven brengen , mooi om er bij stil te staan , mooi om te realiseren dat ook ik nog steeds heel vaak vanuit angst stil blijf.
Daar is dan weer een punt om aan te werken .

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een ontzettend goed gekozen tekst nu te kritische GGM-lijsters verwijderd worden : ((

Anoniem zei

Mooi Elly. Echt iets om over na te denken.
En verder....angst...wel herkenbaar. De angst om afgewezen te worden en daardoor al bij voorbaat al niet meer reageren.

Groetjes Nelly.