zaterdag, mei 19, 2007

Gedachten

Het rommelt en bommelt , het staat vast in de sterren want om mij heen gebeurt van alles en naar aanleiding daarvan heb ik mooie gesprekken ( en ook minder mooie ) maar laten we ons op de mooiere concentreren.

Het was een roerig weekje , een week waarin democratie versus dictatuur steeds een terugkerend onderwerp van gesprek was , op diverse niveau's was het actueel , bijzonder wel , om eens een week in diverse lagen gesprekken te hebben die kort samengevat deze zaken als kern hadden.
Tijdens de gesprekken die er waren, was vooral een actuele terugkerende vraag wat is dat nou , een dictatuur , of wat is dat nou een democratie. Ik heb er Wikipedia maar een op nageslagen . Interessant lees voer, terugbracht in twee kernzinnen.

Een dictatuur is een staatsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon of een kleine groep mensen berust, de dictator.

en

Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δημος/dèmos, 'volk' en κρατεω/krateo, 'heersen', 'regeren'; het betekent zoveel als 'het volk regeert'.


Aan de hand van deze zinnen mag ik concluderen dat ik toch veel meer met dictatuur te maken heb dan ik wenselijk vind.
Veel organen waar ik bij betrokken ben denken van zichzelf misschien dat ze democratisch zijn , dat is echter een illusie, waarschijnlijk een waar zelf in geloofd wordt , maar een en ander aan onderzoek brengt toch vaak aan het licht dat het weinig democratisch is , hoe dingen geregeld worden.
Heel bijzonder vond ik de reacties in de gesprekken die ik had , wanneer ik dat benoemde.
Boosheid én verontwaardiging alom.
Want niemand wil graag een dictator zijn. iedereen wil graag democraat zijn , fijn denk ik dan , heel fijn ,maar leef er dan ook naar .