vrijdag, juni 20, 2008

zomer , midzomer , zonnewende

De zonnewende is het moment waarop de zon precies boven de noorder- of Kreeftskeerkring dan wel zuider- of Steenbokskeerkring staat.

De zonnewende die op het noordelijk halfrond in de zomer plaatsvindt, op de langste dag, wordt wel de zomerwende of midzomer genoemd (Latijn: solstitium aestivum). Het luidt het begin in van de zomer. Dit gebeurt meestal op 21 juni, maar soms ook al op 20 juni.

De zomerwende op het noordelijk halfrond valt samen met de winterwende op het zuidelijk halfrond, en vice versa. De datum valt niet altijd precies op de aangegeven datum, maar vaak ook op de voorafgaande dag. Van een aantal schriftloze culturen weten we, dat men het verschijnsel van de zonnewende kende en mogelijk zeer van belang achtte (bijv. Stonehenge). Denkbaar vierde men ook toen al feesten tijdens beide gebeurtenissen. Deze feesten spelen in diverse moderne culturen nog steeds een rol. Bij de Romeinen vierde men op 21 december de saturnaliƫn.


Dit weekend vieren we midzomer .
Een vrolijk feest , een dansfeest , een feest van muziek .
We denken eraan dat het de tijd is van groeien en rijpen, vrede en liefde. Vrolijke kleuren, bloemen en vruchten staan hiervoor symbool.
Vanavond vertel ik verhalen aan mijn kinderen, morgen vier ik het me derden.
Ik heb er zin in .

Geen opmerkingen: