maandag, september 27, 2010

over herfst en luizen en planken in een kleuterklas

Het is herfst dat is duidelijk , natter dan nat zijn wij zopas geworden , voor de tweede keer al vandaag , het zal wel wennen misschien , maar ik heb het koud en mijn lijf doet pijn , erge pijn.
En daar baal ik van , net zoals ik baal van de luizen op Noa haar hoofd , ze zijn weer weg , maar voor hoelang , ze zijn niet van hier , dat is duidelijk . Elke ochtend voor schooltijd kammen we met de luizenkam en elke ochtend gaan de meiden schoon naar school en bijna elke dag komt Noa met luizen terug en daar baal ik van , maar het zij zo , het zal wel wennen misschien.
En ik baal ook van volle kleuterklassen, daar raakt mijn mooie kleuter erg overprikkeld van en dan is ie zo blij weer thuis te zijn , hij vindt school zo leuk en tegelijk zo moeilijk.
Elke dag praten we er even over, hoe het was die ochtend, op school en zo en dat ie luisteren moet naar juf en veel voorzichtiger moet zijn.
En hij doet erg zijn best. Maar soms is dat niet genoeg.
Vanmorgen moest ie planken opruimen, zegt ie, en toen zij een meisje dat er een plank tegen haar hoofd was gekomen door Heller en Heller zegt dat dat niet kan , want hij had de plank heeeeeeeeeeeeel hoog zegt ie en ik, zijn mama, weet het dan even niet meer, was eigenlijk al stomverbaasd over planken in de klas, wist eigenlijk niet dat die er zijn, maar dat zal ook wel, toen ik zelf juffie was waren die er idd ook wel geloof ik, ik zie ze eigenlijk nooit, dus vandaar mijn verbazing, maar dat ging dus niet goed, planken en mijn kleuterkind, ik zie het zo voor me, kleuter kinders die planken opruimen en dan tijdens dat opruimen vergeten hoe groot zo een plank wel niet is. Het zal wel meegevallen zijn, ik hoorde er verder niks over, maar toch, hem zit het dwars en ik voel met hem mee, vooral omdat ie zo verbaasd bleef, het kon echt niet volgens hem ;((
Het gebeurt mij ook vaak , dan pak ik een stoel om te verplaatsen en terwijl ik dat doe zwiep ik een vaas van de tafel en stoot een lamp om en ik snap dan ook niet hoe dat komt, want ik keek toch echt uit, dacht ik ......... dus ja ik zie het echt voor me, zo een kleuter met een plank, misschien toch niet zo handig, kleuters die planken opruimen in een overvolle klas, want dat is ie, Heller zijn klas, overvol en daar baal ik van.

Heller is nl net een wereldontvanger, alles komt bij hem binnen, ik leer hem zichzelf er voor af te sluiten , voor al die ellende uit de hele wereld, dat is een hele klus, zeker voor een kleuter, ik heb er zelf al moeite mee , vooral als het ergens druk is, en druk is het elke dag weer in de klas, veel kindjes .
Ik hoop dat zijn beschermengel er voor hem kan zijn, zijn vleugels om Hellers oren kan leggen , zijn lijf kan omhullen, hem kan beschermen.


Het is herfst , buiten is het nat en wij gaan kabouters maken , kabouters die helpen .......... kabouters maken helpt al

1 opmerking:

Daan zei

och Elly, gevoelige Heller ... we hadden het er gisteren nog over ...
Het was fijn je gisteren weer te zien!

En een beetje lavendel olie achter de oren van je meis? Daar houden de kribelbeestjes niet van (maar misschien al wel)

Kneller Elly, je bent een toppert!