maandag, september 28, 2009

Michaelsfeest

Michaelsspreuk
Natuur, Uw moederlijk bestaan
ik draag het in mijn willend wezen;
en vuurkracht van mijn willen
kan nu mijn geestkracht stalen,
waaruit het zelfgevoel geboren wordt
mijzelf in mij te dragen.


Rudolf Steiner

Michaels feest , voor mij het feest waarmee de bezinning inluidt dat naar binnenkeren van de herfst , krijgt vorm in het Michaelsfeest.
Voor mij het gevoel van het Grote, diepe weten, het weten dat niet door rekenen en plannen wordt bereikt , maar wat in je is en wat je door meditatie , door naar binnan gaan weer ontdekt weer beleefd.
Michael overwint de draak van de opkomende wanhoop; hij schenkt de bevrijding van de angst voor de toekomst. lees ik ergens , een mooie zin , een ware zin . Met Michael zak ik wat dieper in mezelf , neem ik mijn gezin mee naar binnen , we richten ons vanaf deze dagen weer op samenzijn, op vieren dat wij een gezin zijn en dat we met de natuur naar binnenkeren , ook letterlijk , dit jaar wel heel mooi meegegeven door het weer ;)

Morgen eten we drakenbrood .

Ik blogde het recept al eerder

Het recept komt hier vandaan


Michaƫlsbrood
500 gram Lemairemeel, bloem of een mengsel van volkorenmeel en bloem (ca 1:3)
2 1/2 dl lauwwarme melk
1/2 eetlepel gist
50 gram harde boter
2 eetlepels honing
krap 1/2 eetlepel zout
1 ei

Meng het meel in een beslagkom en maak een kuiltje in het midden (houd een paar eetlepels meel achter om er straks het deeg mee te kneden). Los de gist op in de melk en de honing, giet dit in het kuiltje en roer het van het midden uit met wat meel tot een slap deegje. Snijd de boter in zeer dunne schijfjes en leg deze op het deegje. Strooi het zout op de boter. Laat dit ongeveer een kwartiertje staan tot zich blaasjes hebben gevormd. Tijdens het gisten komt warmte vrij en wordt de boter zacht. Voeg een gedeelte van het (met een eetlepel water) losgeklopte ei toe. Roer nu alles met een vork van het midden uit tot een stevig, maar nog kleverig deeg. Strooi het achtergehouden meel op het aanrecht, schep het deeg erop een kneed alles tot een elastisch deeg, dat niet meer aan de handen plakt. Doe de deegbal terug in de kom, stop het geheel in een plastic zak en laat het deeg op kamertemperatuur tot tweemaal het volume rijzen. Of laat het in de koelkast rijzen (tenminste 4 uur of een niet te lange nacht), het is dan veel makkelijker te vormen. Houd van het gerezen deeg ca 150 gram apart. Maak van de rest van het deeg een ronde bal en druk die plat.
Rol de platte bol op een met meel bestrooid aanrecht uit tot een ronde schijf van ca 25 cm doorsnee en leg deze deegschijf op een bakplaat. Modelleer de deegschijf zodanig, dat het binnenste dunner en de rand dikker wordt (zie tekening).

Verdeel het achtergehouden deeg in drie porties en rol ze tot slangen, die aan het ene uiteinde dubbel zo dik zijn als aan het andere. Vlecht deze deegslangen tot een zwaard. Bestrijk het brood met de rest van het ei, leg het deegzwaard erop en bestrijk ook dit met ei. Laat het Michaƫlsbrood nog wat rijzen en bestrijk het nog een keer met ei.
Bakken: 15 minuten bij 250 graden, middelste richel , daarna nog ca 10 minuten bij 200 graden.

Geen opmerkingen: