maandag, oktober 22, 2007

Het vierde chakra




Afgelopen vrijdag hadden we les over het 4e chakra , een prachtig chakra om mee te werken , maar ook een moeilijke



iemand schrijft erover :

Het Hartchakra
Het vierde chakra bevindt zich ter hoogte van je hart, in het midden van je borst. Het is de bron van hogere gevoelens zoals vriendschap, liefde en vergevingsgezindheid. Het hart overstijgt de grenzen van het ego en stelt iemand in staat relaties aan te gaan met mensen of ‘omgevingen’ die niet gebaseerd zijn op louter eigenbelang. In het hart leeft ergens de herinnering aan de oorspronkelijke eenheid der dingen en hoe sterker het hartchakra ontwikkeld is, hoe meer daarin het verlangen leeft naar gelijkwaardigheid en ‘broederschap’, en hoe meer het vermogen aanwezig is tot begrip en tolerantie.

Het hart fungeert ook als brug tussen de bovenste en de onderste chakra’s; het verbindt het geestelijk/rationele veld (vijfde, zesde, zevende chakra) met het instinctief/emotionele veld (eerste, tweede, derde chakra) door middel van het gevoel.

Ik maak hier een onderscheid tussen gevoelens en emoties; gevoelens zijn in mijn definitie milder en standvastiger dan emoties, die meestal ‘opvlammen’ en dan weer verdwijnen. Emoties staan vaak een evenwichtige beoordeling van een situatie in de weg, terwijl gevoelens je in staat stellen zowel je emoties als je verstandelijke overwegingen in perspectief te plaatsen. Op die manier kan het hart eenheid scheppen in je ziel. Dit vereist wel het vermogen te luisteren naar de taal van je gevoel - de ‘stem van het hart’ – en dat is niet niks, want deze taal is vaak subtiel van aard en wordt gemakkelijk overschreeuwd door ofwel je verstand ofwel je emoties.
Het hartchakra regelt de werking van het hart, de longen en de ademhaling. Een verstoring in dit chakra uit zich het duidelijkst in hartklachten, ademhalingsproblemen en een druk op de borst.

De kleuren die met dit chakra verbonden zijn, zijn de kleuren groen en rookkleurig en het mantra is YAM. Het bijbehorende element is lucht en het bijbehorende zintuig is de tastzin.


en ergens anders lees ik

Bij een geopend hartchakra is er een evenwicht tussen geven en ontvangen, en dat zorgt voor plezier in het leven. Het is ook het hart wat aangeeft wat je werkelijk wilt, denk maar eens aan uitdrukkingen als 'daar gaat mijn hart sneller van kloppen' of 'volg je hart'. Daarom is het hart een betrouwbaar kompas in het leven.

Het hartchakra neemt temidden van de andere chakra's een bijzondere plaats in. Het is precies het middelste chakra, en daarom kan gesteld worden dat zij de lagere chakra's met de hogere verbind.

Een blokkade in dit chakra kan zich uiten in depressiviteit en weinig plezier hebben in het leven.

Oefeningen die speciaal op dit chakra inwerken, zijn de oefeningen waarbij met de borst en de schouders gewerkt wordt. Hierdoor wordt er ruimte voor het hart gemaakt.



Vor mij geld,dat ik nog mag werken aan een mooi evenwicht in mijn hartchakra, een veenwicht van geven en ontvangen , ik vind het moeilijk om zonder gene te ontvangen , geven lijkt zoveel makkelijker , maar ik voel ook dat belangeloos geven enkel maar mooi kan als ik ook kan ontvangen in dat stuk.
Als ik durf te vertrouwen ....en dat is best heel moeilijk, gewoon durven geloven , mogen geloven dat iemand je belangeloos iets geven wil.

Wel heel mooi om in te oefenen , mooi om dankjewel te zeggen en open te staan voor al het mooie wat gewoon is .

dankjewel voor je aandacht ;-), dankjewel dat je dit las .

Geen opmerkingen: