dinsdag, oktober 09, 2007

Mooie citaten

Al studerende , lerende en op zoek , kom ik soms mooie stukjes tekst tegen , vandaag heb ik er eens een paar onder elkaar gezet .



Het is een vorm van slavernij om alleen te leven volgens het hoofd
K G

Wat je ziet in de spiegel is nog maar de oppervlakte van wie je bent
E T

Wanneer wij zeggen dat een kind aan een stoornis lijdt, bedoelen we eigenlijk dat het óns stoort dat het kind anders doet, er anders uit ziet, andere mogelijkheden heeft dan die wij willen zien. Eigenlijk hebben wij dan de stoornis!

Een van de laatste bolwerken waar macht nog hoogtij viert, is de menselijke relatie in het gezin: de relatie tussen ouder en kind. Ook op scholen heerst het oude principe nog sterk in de relatie tussen leerkracht en leerling, waar macht nog geldt als de voornaamste methode om het gedrag van leerlingen onder controle te houden en te dirigeren. Waarom worden kinderen pas als laatsten beschermd tegen de mogelijke kwade gevolgen van machtsmisbruik?
T G

... ouders zijn jarenlang macht blijven gebruiken omdat ze zelf in hun eigen leven erg weinig, of helemaal geen, ervaring hebben gehad met mensen die beïnvloedingsmethoden zonder macht gebruikten. De meeste mensen zijn van kleinsaf door macht geregeerd - macht van ouders, leerkrachten, schoolhoofden, sportbegeleiders, zondagschoolonderwijzers, ooms, tantes, grootouders, hoge officieren in dienst en werkgevers. Ouders blijven dus macht gebruiken omdat ze niets beters weten en geen ervaring hebben met andere methoden om conflicten van mensen onder elkaar op te lossen.

T G

Woede bij ouders is iets dat uitsluitend ontstaat NADAT hij eerst iets anders heeft doorgemaakt. De ouder produceert woede als gevolg van een eerder gevoel dat hij ervaren heeft. Als secundair gevoel wordt boosheid bijna altijd een Jij-boodschap, die veroordeling en beschuldiging van het kind uitdrukt. Mensen maken zichzelf boos door hun onmacht m.b.t het primaire gevoel. Leer beter en eerder je primaire gevoelens te herkennen en ze via Ik-boodschappen mede te delen.

T G

Een kind dat lang genoeg 'egoïstisch', 'hebzuchtig', 'asociaal' heeft mogen zijn, beleeft vanzelf eenmaal spontaan plezier aan delen en geven...
A M


Om de onbewuste verkrachting en discriminatie van het kind te kunnen vermijden, moeten wij deze eerst bewust beleefd hebben. Alleen een gevoelig-worden voor de verfijnde, subtiele vormen van vernederingen die men een kind kan aandoen, zou ons kunnen helpen respect voor het kind te ontwikkelen, een respect dat het vanaf zijn eerste levensdag nodig heeft om psychisch te kunnen groeien. Er zijn verschillende manieren om deze sensibilisatie te bereiken, bijvoorbeeld de observatie van kinderen te veranderen en te proberen zich te verplaatsen in het kind, of het ontwikkelen van empathie voor de eigen levensgeschiedenis.
A M


... Wat is het overigens onrechtvaardig: één kind tegenover twee sterkere volwassenen, als voor een muur; wij noemen het 'consequente opvoeding' wanneer we het kind niet toestaan zich bij de ene ouder te beklagen over de andere.
A M

Het is belangrijk dat kinderen reageren op signalen die uit henzelf komen, beter dan wanneer ze automatisch reageren op verboden van buitenaf.
C E

"Mensen doen elkaar te veel verdriet tegenwoordig. En ze nemen niet meer de tijd te genieten van het leven en stil te staan bij geluk. Dat is heel erg jammer. Zo velen zien alleen de slechte kant van dingen, je moet alles juist van de zonnige zijde bekijken. Zó houd ik vertrouwen in het leven. Je moet toch door."
H A.S


Mensen worden oud als ze niets nieuws meer willen leren. Sommige mensen zijn op hun 25ste al oud. Ik zie zelfs al kinderen van zeven jaar die oud zijn en mensen van tachtig die jong zijn.

"Oorlog is geen teveel aan agressie, maar gebrek aan creativiteit."

En een boekentip , ik lees megaveel tegenwoordig , deze zijn echte aanraders:

Eugene Gendlin --gevoel en je lijf

Carolina Bont --- eem nieuwe werkelijkheid


Lekker ;)

Geen opmerkingen: