zondag, december 21, 2008

happy ------------ midwinter-------------- vierde advent



We zijn happy , het is vakantie , we hebben gepoetst en zijn aan het ruimen , er mag zoveel weg ;) en veel daarvan gaat naar MP , dan houden we er nog een kerst-extraatje aan over ;-)
Ik heb veel last van mijn schouder , maar wel minder dan een week terug .
Het gaat dus echt vooruit;-)

Vandaag vieren we midwinter , het is tenslotte 21 december ;) en morgen kunnen we hopelijk naar het bos . Vandaag ontbraken de middelen om de dieseltank te vullen met wat brandstof , dat is morgen vast anders .


Midwinter , het mooiste decemberfeest , voor mij dan .
De dag van de langste nacht en de kortste dag. We vieren de wedergeboorte van het licht, de zon, het feit dat vanaf deze dag de dagen weer zullen gaan lengen.Het is een feest van vrede. Van de overwinning van duister op licht. Een strijd tussen koning Eik (Licht) en koning Hulst (duisternis), waarbij de Eikenkoning wint. Het is de tijd van inspiratie, vooruitblikken en uitgelatenheid. Het valt overigens altijd maar een paar dagen voor het Christelijke kerstfeest.

de kleuren die er voor mij bij horen zijn warm-rood, bordeaux , ook meteen de kleuren van de vierde advent die dit jaar zomaar op midwinter valt



We versieren het huis hulst, klimop en maretak we zijn vroeg opgestaan om het eerste licht van de zon te begroeten, we steken vanavond een vuur aan met daarin
een blok eikenhout

We eten wintervast voedsel (het is immers midden in de winter), gedroogde peulvruchten en wintergroenten ( wortels , aardperen en appelmoes )
Wij drinken er wat "gluhwein" bij ( druivensap met sinaasappelsap en kaneel en kruidnagel , warm ;-)

En om de vierde advent ook te vieren zeggen de kinderen het versje op :
Vierde kaars, nu jij ook schijnt,
zien we hoe de nacht verdwijnt.

Want jouw vlam is ons een teken,
dat de vrede aan gaat breken.

Het thema van de vierde advent past zo mooi bij ons midwinterfeest
Draagkracht, kracht om te dragen wat je te dragen krijgt , de kleuren van deze advent gaan van paars naar wit........ het midwinterfeest is een feest wat ik vier in wit ;).



Schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
moed om te veranderen wat ik kan veranderen,
en wijsheid om verschil tussen deze twee te zien

Geen opmerkingen: