maandag, mei 04, 2009

4 mei, herdenking van doden

Vandaag is het dodenherdenking
De dag dat we officieel denken aan alle mensen die stierven in de tweede wereldoorlog, Wij als gezin denken dan ook echter aan al die mensen die later en nog steeds stierven en sterven door zinloos geweld, door geweld dus, er bestaat voor zover ik het nu zie geen zinvol geweld.

En tijdens deze dag sta ik extra stil bij mijn opa van vaders kant, die stierf in die oorlog en mijn oma , zwanger en met drie kleine jochies achterliet.
Ik denk ook aan mijn andere opa en oma , die in die oorlog hun gezin starten en kinderen kregen , zij hadden hoop.
Mijn kinderen weten van de oorlog , keken films als snuf de hond en oorlogswinter , lazen boeken , waaronder Engelandvaarders. Zij keken en lazen en ik bracht her en der nuances aan.
Zij weten ook van onrecht en van racisme, van geweld tegen anders denkenden, van het gemak waarmee opeens een andere groep slachtoffer van racisme/facisme kan zijn.
Ze begrijpen er niets van , maar weten dat het bestaat.
Begrijpen ??? wat valt er te begrijpen he ???
Ze weten en juist daar gaat het om .

Morgen vieren we bevrijdingsdag , vieren we vrijheid.

Geen opmerkingen: